torsdag 19 maj 2011

Fråga & Svar: Orenheter i ansiktet forts...


Hej igen Malin!
Ja Primavera ligger mig mycket varmt om hjärtat, deras dofter är så rena, underbar aromaterapi varje gång man använder deras produkter! Så synd att de inte finns i Sverige längre, men tur då att Tyskland bjuder på så himla bra (och billiga!) webbshopar. 

Ang. rent allmänna tips för hud som börjar få lite ålderstecken, mellan 30-40, så blir ju kosten allt viktigare att tänka på ju äldre man blir. För med åldern så går mer näring till våra inre organ och mindre ut till huden. Så antioxidanter i massor! Frukt och grönt, nässla- och nyponpulver varje dag, frossa gärna i bär! I hudvården är det super med lite dyrare, "finare" oljor som är rika på mycket anti-aging vitaminer som a-vitamin (mest i nyponfröoljan), vetegroddsolja (mest e-vitamin av alla oljor), samt havtornsolja, granatäppelkärnolja, vindruvskärnolja. Alla dessa godingar har t.ex Primavera! Vetegroddsoljan kan du använda ensam hur mycket som helst, men de andra kan du gärna blanda ut med någon lite fetare, stabilare olja, som jojoban t.ex som ger så otroligt mycket fukt, för de är alla torra och aktiva och stramar upp och är perfekta för att motverka rynkor. Och sen det här med fukten inifrån, du kommer att märka stor skillnad i din hud när du får i dig tillräckligt med vätska. Använd gärna mycket vårdande ansiktsmasker, minst en gång i veckan, Hauschkas krämmasker är underbara, speciellt Intensivmasken. Masker liksom "boostar" huden, ger ny energi. Lycka till med tipsen, Malin! /Ellinor

"Åh Ellinor, du är en s t j ä r n a! Tack för -alla- dina tips, det är så uppskattat att du tar dig tid. Jag har börjat äta hudtillskott med gurkörtsolja och rosmarin, dricker salviate varje morgon (har ett jättebra recept om du skulle vara intresserad:-) med rosmarin och apelsinblomsvatten..såå gott!). Tar kalktabletter för att balansera ph-försurning. Försöker ångbasta två gånger i veckan och ska planera in en fasta snart. Jag jobbar på att dricka mer vatten men det är nog den största utmaningen eftersom det är invant att bara dricka när jag känner stark törst. Jag återkommer säkert om en månad eller två för att berätta, och hoppas det ska bli bättre. Det känns så ytligt att bry sig om sin hud men samtidigt är ansiktet det första man ser när man möter en annan människa och det hjälper självkänslan om huden inte är ens fiende. Tack igen! Bästa, Malin"

Jag är så glad att jag kan hjälpa till. Teet låter jättespännande, det tar jag gärna emot recept på! Kanske något att rekommendera på bloggen också? Huden är ju faktiskt vårt största organ, och ska såklart behandlas med lika stor respekt och kärlek som vi behandlar resten av kroppen. Inre och yttre tycker jag är som yin och yang, de ska samverka tillsammans i harmoni för största välbefinnande:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar