onsdag 18 maj 2011

Fråga & Svar: Orenheter i ansiktet


"Hej Ellinor,

jag har precis upptäckt din blogg, den verkar väldigt bra. Jag gillar hur du kombinerar tips, nyheter och mer handfasta råd. Det är mycket tacksamt! Jag har själv bestämt mig för att städa ut alla kemiska produkter i min dagliga hudvård detta år som ett nyårslöfte, likaså städrengöring, köpa KRAV-mat etc.

Det jag har problem med är orenheter i ansiktet, jag har haft det i cirka tio år. Men det var värre när jag var kring 20 och åt mini p-piller, jag fick vita inkapslade "prickar" på kinderna men dem har tack och lov försvunnit. Dock har jag svårt att hålla huden ren, smutsen verkar sitta väldigt djupt, och det är bara på kinderna i ansiktet som jag får dessa små prickar/orenheter. Jag upplever att det blir bättre när jag bastar. Jag gjorde en tre dagars detox i vintras och fick helt strålande hud men sen gick det tillbaka till det normala.



Jag har funderat på om det kan vara kosten, om bröd och gluten kan vara boven, och nu försökt dra ner på bröd men utan synligt resultat. Jag dricker bra med örtteer och använder ett nässelte på morgonen men dricker i stort sett inget vatten (glömmer lätt bort att dricka under dagen). 
Jag har testat porrengöring men upplever orenheterna tillbaka snabbt på samma ställen.



Jag använder Demanords olivrengöring morgon och kväll och varvar med avocado- och aprikosolja att smörja in ansiktet med. Ibland blandar jag vanliga dagcremen med någon av oljorna om det är riktigt kallt ute. Apelsinblomvattenspray är också en favorit. När jag duschar använder jag först sesamolja över kroppen och den ger ett skönt "skydd" för torr hud. Jag tycker mycket om produkterna men upplever ändå att jag behöver något som får ut orenheterna eftersom dem är inkapslade. Är det något du kan rekommendera? Jag har känslig, bitvis väldigt torr hud. Jag är blek och ljus i pigmenten. Jag har svårt för kyla och drag så dessa två vintrar har varit tuffa för mig och kroppen. 
Tack för ditt engagemang, det märks verkligen på din blogg, jag har läst igenom den lite mer nu än när jag först hittade den och fått massor av bra tips. Beställt nyponfröoljan från Primavera och ansiktsvattnet du rekommenderade bl a. 
Tacksam för svar! /Malin"


Hej Malin!
Jag tycker det är viktigt att svara alla som skickar frågor även om svaren inte alltid kommer fram så snabbt :-). Jag är så glad att jag kan hjälpa dem som har hudproblem och även inspirera fler att leva mer ekovänligt, det behöver verkligen vår planet. Vad roligt att du har valt att gå över till ekoprodukter, visst är det en helt annan upplevelse än kemiska produkter?! Du kommer garanterat att älska Primaveras produkter, de är så goa för både huden och själen. 

För att få bukt med dina orenheter så finns det mycket du kan prova. Först och främst är det jätteviktigt att du dricker tillräckligt med vatten, mitt tips är att du dricker ett glas vatten i timmen, inte små klunkar under en timme utan ställ gärna klockan eller mobilen på larm om du har svårt att komma ihåg att du ska dricka en gång i timmen. Dricker man för sällan och då i stora sjok så blir det bara njursköljning och det mår kroppen inte heller bra av, lika lite som den mår bra av inget vatten alls som också ger torr hud. Lymfan behöver vätska för att kunna föra bort slaggprodukter och gifter som annars lagras i huden och visar sig som orenheter. Prova att göra detoxkur ett par till 3 gånger om året, det stödjer lymfan ytterligare och rensar kroppen på slaggprodukter. 

I min topphälsa-blogg skrev jag nyligen ett inlägg just angående djuprengöring för huden utan att klämma sönder en massa porer:
http://blogg.topphalsa.se/ekologiskskonhet/2011/04/22/mitt-basta-tips-for-en-ren-mjuk-hy-fri-fran-pormaskar/, kolla gärna in det inlägget. Nyponfröoljan kan även den hjälpa att få bukt med problemet, blanda gärna med jojobaolja. Använd alltid en cellulosasvamp eller liten bomullshandduk (muslin) eller mjuk tvättlapp i bomull när du tvättar ansiktet, vegetabiliska rengöringar behöver alltid den extra "hjälpen" för att rengöra på djupet. Jag rekommenderar också en flytande foundation till dig, en favorit som faktiskt kan förbättra hudproblem är Nvey Ecos. 

Oftast när man har orenheter så lokaliserat på ett visst ställe och inte i hela ansiktet så kommer det inifrån. Exakt vart på kinderna sitter det hos dig, är det övre delen alltså vid kindbenen (som representerar lungorna) eller längre ner under kindbenen där många får orenheter som står för tunntarmen. Vad gäller lungorna så kan faktiskt fett och socker lagras där. 

Ska vi titta inåt i kroppen så tänker jag direkt på de viktiga fetterna, att de ska vara kallpressade och ekologiska. Som nötter, avokado, oliv- och rapsolja, riktigt smör, kokosolja och fet fisk. Prova att dra ner på mejeriprodukter ifall du äter det, ät hellre ekologisk youghurt än fil och mjölk, och hellre får- och getost än ost gjord på komjölk. Jag rekommenderar alla de viktiga tillskotten ph-kalk, och nässel och nyponpulver och ett bra örtte för precis alla är styvmorsviolte. Dra även ner på vitt mjöl och socker ifall du äter det (utan att bli alltför extrem, mörk choklad och hemmagjorda efterrätter tycker jag vi alla bör njuta av lite då och då:-)). Och hur ser dina motionsvanor ut? bra är om huden får svettas ut några gånger i veckan genom ordentlig motion, det får alla bättre hud av. Hoppas att mina råd kan hjälpa dig lite!

"Hej Ellinor,

största tack för ditt engagemang! Blir så glad att du lyssnar. Jag tror verkligen på att generositet sprider sig, så att du vill dela med dig av dina kunskaper kommer att betyda att fler och fler (som jag) också vill dela med dem vidare : )



Jag tycker tipsen om att ångbada ansiktet och lägga mask låter vettigt och jag ska försöka införa det regelbundet, likaså bli bättre på att dricka vatten. Att fortsätta med en detox varannan månad tror jag kan ge tydliga resultat, intressant det du skrev om lymfan och hur mycket vårt inre speglar ansiktet. 

När det kommer till kosten använder jag redan endast kallpressade oljor och vegetabiliskt fett (som nötter, avocado, kokosfett etc). Däremot ska jag testa att utesluta mjölkprodukter ett tag och se om jag reagerar på det. Jag kommer också buffra upp med tillskotten och teet du rekommenderat - återkommer gärna och berättar hur det gick senare!



Tack återigen! / Malin
Ps. Har du kanske några andra allmänna tips att tänka på om man vill ta hand om ansiktet när man är mellan trettio och fyrtio? Jag har försökt vara försiktig med att sola och tänkt på min kost." 

Del 2 kommer imorgon!

2 kommentarer:

  1. Hej Ellinor,
    Jätte bra tips du ger. Jag blev nästan lite rörd av Malins brev. Det känndes som om jag själv hade skrivit detta till dig. Har samma problem som henne.
    Håller med Malin, vilket engagemang från din sida.
    Ska också låta bli mjölkprodukter ett tag, och byta ut filen mot yoghurten. Vilken av alla youghurt produkter är bra?
    Just nu dricker jag grönt te med ingefära och det enda tillskottet jag tar nu är blutsaft. Vart kan jag hitta nässel nyponpulver?

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillar tipsen Estela :)
    Helt vanlig ekologisk youghurt, den normala fetthalten, ej light är det bästa för kroppen. Nässel- och nyponpulver brukar finnas i många hälsokostaffärer, och de flesta köper in från www.phbalans.se.

    Grönt te med ingefära är så gott :)

    Kramar från Ellinor

    SvaraRadera