tisdag 7 augusti 2012

Vill du bli Dr.Hauschkaterapeut?


Är du eller någon du känner utbildad hudterapeut och brinner för att ge fantastiska terapeutiska behandlingar och arbeta med produkter som båda vårdar huden och bevarar vår vackra planet? Då vill jag varmt rekommendera att gå en vidareutbildning till diplomerad Dr.Hauschkaterapeut. Själv gick jag utbildningen i februari och det är något av det bästa jag har gjort!
Förbered dig på intensiva dagar, det är mycket att lära in, både teoretiskt och själva behandlingarna. Känner man inte till Dr.Hauschkas produkter så ingående kan det vara klokt att läsa på lite innan och sätta sig in i konceptet. För man går verkligen in på djupet vad som ligger bakom märkets filosofi och hemligheten i produkternas effektivitet under utbildningen. Har man redan alla basics innan så blir det betydligt lättare!

Fem dagars utbildning till diplomerad Dr.Hauschkaterapeut 
Utbildningen är uppdelad vid 2 tillfällen.
  • Steg 1: 7–10 oktober 2012 i Järna
  • Steg 2: 11–12 november 2012 på Dr.Hauschka Sveriges huvudkontor i Orsa
Steg 1: Historik och bakgrund till Dr.Hauschkas hudvårdsserie. Produktkunskap om rengöring, stärka och vårda. Genomgång av Dr.Hauschkas klassiska behandling och praktiska övningar. Färger och dofter i Dr.Hauschkabehandlingen. Lymfstimulation. 
Steg 2: Examination och diplomering. Marknadsföring. 
Lärare: Ingrid Nilsson. Nationell utbildare för Dr.Hauschka Sverige. 
Dr.Hauschka vänder sig till dig som ser sambandet mellan skönhet och välbefinnande, mellan yttre och inre faktorer och mellan ekologi och hälsa. Vi söker dig som söker ett koncept där varje enskild del är en del av en större, meningsfull helhet. Du har genomgått en hudterapeututbildning som är godkänd av SHR eller annan grundutbildning för hudterapeuter som Dr.Hauschkas utbildningsansvariga godkänner. 
Dr.Hauschka är ett erkänt och välrenommerat internationellt varumärke och detsamma gäller för de diplomerade Dr.Hauschkaterapeuterna. Behandlingsmetoden är utformad för att påverka hela kroppen i positiv riktning och inkluderar bland annat ett moment med lymfstimulation som utförs med penslar. De underbara och exklusiva hudvårdsprodukterna är både terapeutiskt verksamma och dessutom behagliga. I dagsläget har vi 20 diplomerade Dr.Hauschkaterapeuter i Sverige.Ta chansen att bli en del av Dr.Hauschka Sverige du med!  
Maila info@drhauschka.se för mer info.


4 kommentarer:

  1. Tänkte fråga dig hur du ser på det här med oljor i hudvård och hur du själv gör ang att använda oljor i hudvård nu när du är Dr Hauschka terapeut?
    Med tanke på att oljor för sig enligt Dr Hauschka egentligen bara ska användas för fet hy för att huden minskar sin egen sebumproduktion då och sådant...
    Finns ju så många som använder enbart oljor i hudvård istället för krämer och verkar trivas bra med det trots att de har torr hy t.e.x...
    Har själv sheasmör hemma, men vet inte hur jag ska använda det nu längre med tanke på att jag inte vill att det ska göra min hy torrare...

    SvaraRadera
  2. Hej Estelle!
    Ursäkta att jag är så sen med mitt svar. Oljor är intressant att diskutera, om huruvida det kan torka ut huden eller inte. Smörjer man in hela kroppen t.ex med en kroppsolja så är det viktigt att man gör det på fuktig/blöt hud för då låser man in fukten i huden och då torkar den inte ut lika lätt. Sen beror det också givetvis på vilken sorts olja det är, allra bäst på att gå djupt ner och återfukta i hudlagren är jojoba, avokado och vetegrodd. Rent sheasmör kan man också använda ibland, jag skulle nog inte köra med det efter varje dusch eftersom det inte går ner lika djupt i huden pga för stora fettmolekyler och fungerar därför främst skyddande. Så använder man det för ofta för länge så kan det på sikt torka ut huden. Samma effekt kan man få av bivaxsalvor om det används för mycket. Jag skulle använda sheasmöret bara på kroppen, gärna händer och fötter och alltid fuktat huden innan och bara smörja på morgon och under dagen och inte på kvällen, då får huden jobba själv och blir inte beroende och torrare. Jag har även slutat att smörja händerna på kvällen, huden har lärt sig att få jobba själv och mår jättebra av det :-)

    Kroppshuden är mycket annorlunda från ansiktshuden, den är mer robust och har inte den mängd talgkörtlar som ansiktet. Och det är just ansiktets talgkörtlar vi aldrig får varken täppa igen eller stänga av. Så rent sheasmör är bäst att hålla från ansiktet eftersom det är för "fett". Hauschkas ansiktsolja t.ex innehåller en sån bra kombo av olika oljor att den samtidigt lugnar talgkörtlar som jobbar för mycket och ger huden den fukt den behöver.

    Torr hud är egentligen en problemhud och inget "normalt" hudtillstånd. Huden ska inte behöva smörjas konstant och fortfarande kännas torr, ofta har man problem inne i kroppen med brist på viktiga fettsyror. Olika läkemedel ger också ofta bieffekten av mycket torr hud. Något som alltid hjälper dem med kroniskt torr hud är att börja träna för hudens svettning återfuktar enormt mycket. Och enligt hauschkas filosofi så är rena oljor på en torr ansiktshud big no no. Den huden vill vi kicka igång en fettproduktion i.

    Själv ser jag alltid till att varva olja med bodylotion på kroppen, typ varannan dusch olja, varannan lotion eller olja en vecka etc... för då vet jag att huden får allt det den behöver :-) Funkar superbra och min hud har aldrig varit lenare och finare sen när jag gick över helt till hauschka.

    Hoppas det inte blev alltför rörigt det jag skrev nu, var inte så lätt o förklara :-)

    Kram
    Ellinor

    SvaraRadera
  3. Tack så jättemycket för ditt långa utförliga svar! :)
    Kan hända att jag frågar något mer om det här vid något senare tillfälle, men då kan jag ju alltid gå tillbaka till det svar du gett mig nu för att uppdatera mig lite innan frågan :)
    Smörjer förresten inte heller in händerna på kvällen längre (sedan något år tillbaka) och det fungerar bra, lite mindre bra på vintern dock.

    SvaraRadera
  4. Ja du är så välkommen tillbaka o fråga mera :-)

    Ett litet tips ang fettfri nattvård för händerna, innan du går och lägger dig så rengör med lite av rengöringsmjölken eller rengöringscremen, spreja sedan på ansiktsvattnet (Normal) på händerna, klappa in mjukt i huden precis som i ansiktet! Hudkur Normal är även perfekt för händerna.

    SvaraRadera