tisdag 5 juni 2012

Underbara Havtorn!

Det blir tyvärr väldigt dåligt bloggande här eftersom jag jobbar med min nya blogg. Snart är den färdig, och jag hoppas kunna lansera den innan juni är slut! Det känns jätteroligt med något nytt, och jag hoppas att ni alla följer med mig till nya bloggen där jag endast kommer att skriva om Dr.Hauschka. Jag har äntligen hittat hem i den ekologiska skönhetsdjungeln, att helt få ägna mig åt det märke som ligger mig varmast om hjärtat känns fantastiskt. 
Men nu tänkte jag bjuda på en recension av ett helt annat märke, nämligen detta:
Denna lilla trio från svenska MyHavtorn testade jag mig igenom tidigt i våras, har tyvärr inte hunnit med en recension förrän nu. Jag gillar att det här är ett märke som verkligen innehåller en stor del havtornsolja och inte bara några få procent. Ofta belyser man olika oljor i produkter som kan ligga i princip längst ner i INCI-listan, men så är det inte i det här fallet utan det här är riktiga, gedigna havtornsprodukter! Alla dessa tre produkter har den fina gyllengula, nästan orangea färgen från kallpressad, ekologisk havtornsolja.  
Ansiktscremen har en mycket len och skön konsistens, man får en sån fin och fräsch färg i ansiktet av denna ! (och man blir inte gul det kan jag lova). Går lätt in i huden och återfuktar bra, dock räckte den inte till för min hud när det var lite kallare ute i våras. Doftar milt och härligt.  
Handcremen blev min favorit eftersom den doftar så ljuvligt! Samma fina konsistens som ansiktscremen och gör händerna så lena. Men ett pris på 210 kr för 50 ml tar emot.  
Ansiktsoljan doftar mycket havtorn och är helt orange. Denna har jag inte kunnat ha under dagen i ansiktet just för att den gav för mycket färg. Den gick däremot in snabbt i huden eftersom den är rätt så torr och lätt i konsistensen. Upptäckte att den var underbar för att ge naglarna lite extra näring!
Havtorn är otroligt näringsrikt och min hud kändes len och uppstramad av de här produkterna och de var mycket behagliga att använda. Stor antitant verkan med andra ord ;-)
 Dessa tre hittar du i MyHavtorns egen webbshop. Numera finns det även en rengöring i sortimentet och fina ekologiska rengöringspads. 


12 kommentarer:

  1. Hej! Har beautyandnaturebloggen en facebook-sida? Om du kan länka din blogginlägg till denna facebooksida så kan man efter att ha "gillat" den (detta innebär gratis marknadsföring för dig) följa din blogg via nyhetsflödet, vilket kommer att generera fler besökare för dig och så blir det enklare för oss läsare som inte riskerar missa några inlägg. Tack! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Alexandra!
      Ja det har den! http://www.facebook.com/pages/Beauty-Nature/155510551152090

      Däremot kommer jag inom kort att sluta skriva i den här bloggen, jobbar på en ny som jag snart lanserar. Bloggen kommer dock få vara kvar på nätet. Men eftersom jag snart slutar så ser jag inte så stor mening med att länka till facebooksidan. Jag finns även på bloglovin :-)

      Hoppas du även vill följa mig på nya bloggen, avslöjar snart adressen till den!

      Varma hälsningar
      Ellinor

      Radera
  2. Ja, det verkar onekligen som om många gillar My Havtorns produkter.
    Jag blir dock skeptisk till att ansiktskrämen innehåller tistelolja som härsknar lätt, och det på tredje första plats i ingrediensförteckningen och så vitt jag kan se är inte ens något e-vitamin tillsatt för ökad hållbarhet...
    Hmmm...
    Vad anser du om detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många vegetabiliska oljor som är känsliga och härsknar väldigt fort, som vetegrodd och linfrö t.ex. Men så fort de förekommer i en kräm eller oljeblandning med mer stabila oljor och fetter, eteriska oljor och växtextrakt så ökar hållbarheten markant. Som med all naturkosmetik som innehåller vatten så bör det helst förbrukas upp inom 3 månader, och förvarar man produkterna mörkt och borta från värme solljus, syre och onödiga bakterier så finns det ingen risk att de härsknar.

      Radera
  3. Tackar för svaret! :) Låter vettigt!
    Men, för att ta exemplet Dr Hauschkas ansiktskrämer, de är ju så dryga att en tub räcker ca 7 månader för mig i allafall (ögonkrämen ca 1år!), menar du att man inte ska använda dem mer än ca tre månader än då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan lugnt använda dina Hauschkaprodukter längre än 3 mån :-) Den underbara rengöringscremen, om man använder den 2 ggr/dag t.ex, räcker inte mer än en månad, Rengöringsmjölken 1-2 månader.

      Ofta står det på produkter att de t.ex håller i minst 6 eller 12 mån efter öppnande, då förutsatt att man förvarat de som man ska. 12 mån gäller t.ex deras foundation. Och då är den grundligt testad att den ska hålla så pass länge.

      Sen är det ju som med mat, doftar det eller inte ser konstigt ut så är det heller inget fel på produkten. Det idealiska med naturkosmetik ligger mellan 3-6 månader, inom Dr.Hauschka skriver de ofta att de bör användas upp inom 6 månader.

      Ansiktskräm om man använder den varje dag bör inte räcka längre än 3-4 månader, känner man att man måste ta pyttepyttelite, om man blir för fet i huden om man tar mer så är nog den krämen förmodligen inte idealisk för det aktuella hudtillståndet. Med Hauschkas krämer tar det också lite längre tid innan de går in i huden, 5 min får man arbeta med dem eftersom de inte innehåller mycket emulgerings- och förtjockningsmedel som de flesta andra märken gör vilket ger känslan att de går in fort i huden.

      De vattenfria produkterna som ögonbalsam och läppbalsam kan man ha i ett år utan att det finns risk för att de skulle härskna.

      Radera
  4. Åh, vad spännande med nya bloggen! :-)

    SvaraRadera
  5. Tackar! Vilket bra och utförligt svar du gav mig :)
    Har ju funderat på det där hur mycket av krämen man egentligen ska ta dessutom.
    Precis köpt en tub Rosencreme light som jag tror passar mig lite bättre nu än Kvittencremen som jag tyckte blev för fet när det stigit en del över plusstrecket.
    Upplever Rosencreme light en aning för lätt, men det beror nog på att jag tagit lite för lite av den då.

    Ser också fram emot din nya blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Estelle! En annan viktig sak att komma ihåg med just dagkrämerna är att de ska smörjas i ansikte, hals och ner på dekolletaget. Samma gäller för rengöringen, a-vatten, masker och kurer. Inom skönhetsvärlden går nämligen ansiktet så långt ner :-)

      Radera
  6. Älskar havtorn och den härliga effekt den har på huden. Jag undrar dock i och med att havtorn har en orange färg färgar dessa produkter av sig på lakarn och kläder? Jag har haft det problemet innan.

    SvaraRadera
  7. Jo de färgar tyvärr av sig ganska mycket, så ljusa sängkläder funkar inte
    :-(

    SvaraRadera